lørdag 3. januar 2009

Bolzano

Det er fredag, og på fredager spiser vi lunch på Circolo Cortemagno i La Corte. Borsett fra at det ikke er så lett for morfar å spise når Solstrålen sover på morfars arm. Men hvem trenger vel mat? Vel, Morfar trenger faktisk mat, for han skal på tur.
Desember har vært full av ting og tang, avtaler og forpliktelser, og andre ting som kommer i veien for å underholde Bamsefar. Derfor har jeg, helt altruistisk, tilbudt meg å komme en besøkende i møte. Han kommed med AutoZug fra Berlin til Bolzano. Så svipper jeg opp dit og møter ham. Heldigvis er det 501 km til Bolzano.
Noen andre i familien er bekymret for at det skal bli for kaldt, at det skal være for mye vind, at det skal være sne, og så videre. Men jo mer bekymret hun blir, o mer overbevisende blir jeg om at alle hennes bekymringer er fantasier. Slik er nå dynamikken i ekteskapet.
For ordens skyld stopper jeg utenfor La Spezia og tar et bilde. Solen skinner, de4t er varmt og fint, og alt ligger til rette for en herlig tur. Riktignok kan man skimte litt sne på toppende i Appeninnene, men som man ser av bildet er det nesten på nesten 1500 meters høyde. Når jeg tar bildet tenker jeg Godt at jeg har en så herlig Hustru som ikke lar sine bekymringer skape problemer.Men så viser det seg da altså at selv om det er fint i Toscana, på sørsiden av Appeninnene, så er det ikke riktig like fint på nordsiden. Faktisk er det dekning for å si at det er sne på bakken i Berceto. Vi er på 900 meter, og jeg tar det som en formildende omstendighet.Men nede på Po-sletten, noen titalls meter over havet, er været som det alltid er der: Iskald tåke med yr. Og sne, naturligvis. Huttetu.
For å gjøre en lang historie kort: Jeg kørte de 501 km til Bolzano så fort det var mulig i mørket, i tåken og i kulden. Overnattet på Hotell Steinmannwald. Om hotellet er det to ting å si: Det så lite italiensk at da jeg snakket med Hustruen i telefonen og fortalte om den fine turen og det fine føret, da sa jeg at jeg var i Østerrike, og eieren tilbød meg å parkere bamsefar i hans oppvarmede garasje. Maten var ikke noe å huske, men greit nok. 48 euro for et dobbeltrom.Hjemturen i dag var ytterligere 501 km. Selv om det i motsetning til i går var det sol, var det likevel et par håndfuller med kuldegrader da vi dro fra Bolzano. Masse, masse trafikk, og alle hadde ski på taket.
Jeg har kjørt 1002 km på to dager og har ikke møtt noen andre sykler.