mandag 26. januar 2009

Gamle greier

Efter å ha gjort allverdens greier syntes jeg så absolutt det var på tide med en liten tur på sykkel. Men for å få en vellykket tur må jeg ha et tema; jeg vet ikke riktig hvorfor jeg føler jeg trenger en unnskyldning, men det gjør jeg altså. Dagens tema blir å besøke en del gamle greier i nærheten.

Jeg starter med Chiesa e convento di San'tIacopo in Lupeta som ligger på nordsiden av Monte Pisano. Det er ett av de ni klostrene som fantes i området her på tusen-tallet. Man vet ikke når den er bygget, men den er omltalt allerede i år 757.På fasaden finner man denne stilige dyre-figuren. Ser ikke særlig kristen ut, og teorien er at den er hentet fra ett eller annet tempel (for en eller annen nå ukjent religion) i nærheten.
Klokketårnet, som du kan se her, er forbausende høyt. Det var enda høyere inntil tyske tropper under tilbaketrekkingen i 1944 sprengte av toppen.Jeg svinger rundt og kjører tilbake mot Calci. Jeg stopper i Vicopisano hvor Pieve di Santa Maria e di San Giovanni Battista er bygget på 1200-tallet. Men bygget vi ser ble reist på grunnmuren til en eldre kirke. Denne andre kirken ble omtalt i 934 i forbindelse med at den var meget gammel.Neste stopp er innenfor bymuren i Pisa. Der fotograferer jeg Bamsefar både bak (gjennom) og foran Hadrians bad. Dette kalles feilaktig for Bagni di Nerone (Neros bad), men er bygget av en viss Lucio Venuleio Aproniano Ottavio i det første århundre efter Kristus. Da var det Hadrian som bestemte omkring her.
Dette er forresten den eneste "skikkelige" romerske ruinen i Pisa.I gamle dager, frem til 1500-tallet, var det en port i det nord-østre hjøret av bymuren. Vet ikke hvorfor den ble stengt, men i 1937 ble en ny port åpnet, og det er den vi ser her. Porten heter Porta Zeno.Porta Zeno er oppkalte efter kirken San Zeno som ligger rett innenfor (den nye) porten. Kirken er kjent fra 1021. Alle søylene du ser er romerske og sikkert stjålet fra ett eller annet tempel i nærheten.Ferdig med Pisa suser jeg tilbake til Calci. Mens solen går ned berakter jeg Pieve dei Santi Giovanni ed Ermolao downtown Calci. Kirken er bygget i 1116. Men den er bygget på grunnmuren fra en mye eldre kirke - trolig fra 700 tallet. Søylene inne i kirken er romerske, og ett mulig tempel de kan være hentet fra er det som lå i Montemagno!Neste stopp er Chiesa e convento Sant'Agostino. Vi kaller dette klosteret for Nicosia. Årsaken er at av en ukjent grunn bestemte biskop Ugo i Nicosia (det er på Kypros!) i 1258 at han ville finansiere bygging av et kloster og en kirke i Calci, nedenfor Verruca. Kirken er rett bak Bamsefar mens klosteret er til venstre på bildet. Bildet er tatt inne i selve komplekset.Men det er flere kloster i omegn; Certosa di Calci ble grunnlagt i 1366. Det er meget stort.Til slutt et bilde av verdens navle: Montemagno. Omtalt i et dokument så tidlig som april 780.

Bare 48 km i dag, men mange steder verdt å besøke.